Samen dragen we het verhaal uit van de stad en regio

Op de beeldbank vind je foto’s en video’s om dit verhaal te vertellen. Materiaal uit de beeldbank mag alleen voor niet-commercieel gebruik worden ingezet. De beeldbank wordt regelmatig aangevuld met nieuwe content. Heb je rechtenvrij foto- en videomateriaal van hoge kwaliteit over Utrecht stad en regio die we mogen toevoegen aan de beeldbank voor vrij gebruik door derden? Neem dan contact op via huisstijl@utrechtmarketing.nl.

Ga naar de beeldbank

Richtlijnen voor fotografie en video

Zelf Utrecht in beeld brengen met fotografie of video? Vanuit het merk Utrecht en de beeldbank Utrecht zijn er richtlijnen voor fotografie en video.

Drie beeldlagen

De Utrechtse fotografie is creatief en verbindend, stelt mensen centraal en heeft een Utrechtse setting. We verdelen de beeldbank in 3 lagen die lopen van dichtbij naar uitgezoomd:

  • Persoonlijk
  • Actief
  • Aanschouwend

Persoonlijk

We zien een close portret van échte mensen zodat je je kunt identificeren met de hoofdpersoon. De uitstraling is open en positief. Charisma, authenticiteit en energie
zijn daarbij belangrijk. Personen zijn op een ongedwongen manier, in het moment, gefotografeerd en kijken in (of net iets naast) de camera. Spontaniteit en ook een beetje humor is aantrekkelijk. Door in te flitsen op de persoon komt deze meer naar voren en los van de achtergrond: kleurrijk en contrastrijk.

Richtlijnen fotografie - Persoonlijk.

Richtlijnen fotografie - Do's and don't bij persoonlijk.

Actief

De beelden met actieve, energieke Utrechters stralen energie en vrijheid uit. Als kijker word je uitgenodigd om onderdeel te zijn van het verhaal (oftewel: je voelt je geen toeschouwer). We zien mensen en hun persoonlijke bezigheden en passies (in het moment gefotografeerd), niet of nauwelijks bewust van de camera. Het beeld is spontaan, niet te gekunsteld of te precies. Het vangt een echt moment, er is interactie, het is geloofwaardig.

Richtlijnen fotografie - Actief.

Richtlijnen fotografie - Do's and don'ts actief.

Aanschouwend

De Utrechtse setting of landmark als ‘hero’. Naast typische Utrechtse beelden (zoals de Domtoren, grachten en bloemenmarkt) willen we juist ook de vernieuwende kant van Utrecht laten zien. Belangrijk om een duidelijk (enigszins rechtlijnig) standpunt te kiezen. Bijvoorbeeld: recht van voren, gecentreerd, mooi lijnenspel, dronebeeld recht van boven. Dus: liever geen groothoeklens, extreme hoeken en vertekeningen.

Richtlijnen fotografie - Aanschouwend.

Richtlijnen fotografie - do's and don'ts aanschouwend.

Fotografie- en filmspecificatie

Richtlijnen fotografie en video.

Vragen?
Neem contact met ons op via huisstijl@utrechtmarketing.nl.

Ga naar de Utrecht Beeldbank