Euclid Utrecht

De Utrecht-huisstijl maakt gebruikt van een eigen lettertype. De basis is het lettertype met de naam Euclid. Deze is aangepast voor de Utrecht-huisstijl en heet dan ook de Euclid Utrecht. Het lettertype sluit nu aan bij het logo van Utrecht. Ze vormen samen een uniforme en herkenbare identiteit.

De Euclid Utrecht heeft twee gewichten: Regular en Bold. Cursief wordt in de Utrecht huisstijl niet gebruikt.

Voor gebruik licentie nodig

De Euclid is een licentie-letter; voor het gebruik van het lettertype is een software licentie nodig. Voor het gebruik van de Euclid Utrecht ook. Utrecht Marketing beschikt over deze licentie. Neem voor het gebruik van het lettertype contact op met Utrecht Marketing via huisstijl@utrechtmarketing.nl.

Alternatief

Voor online toepassingen waar het gebruik van een lettertype met licentie niet wenselijk of mogelijk is, kan het lettertype Arial regular gebruikt worden.

Interlinie Euclid Utrecht

De standaard verhouding tussen corpsgrootte en interlinie is 1 : 0,9 bij headers. Raken de stok en de staartletters elkaar gebruik dan de corps – interlinie verhouding aan naar 1 : 1 bij headers. Voor broodtekst is de corps – interlinie verhouding 1 : 1,15. Bij kleinere corposgrootte moet interlinie optisch worden gecorrigeerd. Bijvoorbeeld corps 9 met interlinie 12. Interinie verhouding 1 : 1,33.

Hiërarchie in tekst

Houd het aantal hiërarchieën klein, bij voorkeur maximaal 3. Inspringen worden niet gebruikt. Onderscheid maken met bold ten opzichte van regular. Witruimte geeft ruimte en rust. Zorg ervoor dat je het vlak niet volledig opvult, maar voldoende ruimte inbouwt.

Kleur in tekst

Gebruik voor tekstkleur altijd rood of zwart. Wanneer een van de kleuren uit het palet als achtergrondkleur wordt gebruikt kan de tekst ook wit zijn.

Vragen? 
Neem contact met ons op via huisstijl@utrechtmarketing.nl.