Binnen de visuele identiteit van Utrecht is een endorsement-sticker ontwikkeld.

Een sterk merk bouwen doe je samen. Hoe kan je bijdragen aan een sterk merk Utrecht? Organiseer je een evenement of activiteit dat aansluit bij het merk Utrecht? Dan gaat Utrecht Marketing graag met je in gesprek over het laten aansluiten van de visuele identiteit op het merk Utrecht. En is het niet mogelijk of wenselijk de huisstijlen op elkaar aan te laten sluiten dan is het gebruik van de Utrecht-sticker misschien een mogelijkheid.

Dat noem je ook wel endorsement wat zoiets betekent als goedkeuring, onderschrijving. De Utrecht-endorsementsticker heet kortweg de Utrecht-sticker. De Utrecht-sticker is geen afzender, maar een keurmerk dat je toevoegt aan je uiting. De uiting van je evenement of activiteit maak je op binnen je eigen huisstijl en met je eigen merk als afzender. Met de toevoeging van de sticker maak je visueel dat jouw project het merk Utrecht versterkt en – andersom – dat het merk Utrecht jouw project onderschrijft.

Gebruik van de Utrecht-sticker is enkel toegestaan met goedkeuring van Utrecht Marketing. Neem met ons contact op via huisstijl@utrechtmarketing.nl.

Voor de Utrecht-sticker zijn er 2 varianten ontwikkeld: een Utrecht-sticker voor nationaal en/of internationaal gebruik en een U-sticker voor lokaal en/of regionaal gebruik.

Het stroomschema geeft een indicatie van het gebruik van de Utrecht-sticker op basis van het project of evenement in algemene zin. De meest passende stickerkeuze kan ook per uiting verschillen. Zo kan een project zowel uitingen hebben gericht op lokale doelgroepen en is de U-sticker logisch, maar ook uitingen gericht op internationale doelgroepen en gebruik je de Utrechtsticker.

Richtlijnen voor gebruik
De Utrecht- of U-sticker mag overal worden geplaatst op de uiting. Er zijn enkele voorwaarden.
> De sticker mag niet aflopend worden geplaatst.
> De sticker mag niet worden opgenomen in een sponsorbalk.
> Let op dat het contrast tussen de achtergrond en de sticker goed is.
> De grootte van de sticker is vrij.
Dit hangt af van de uiting waarop de sticker wordt geplaatst. Leesbaarheid is hierbij het criterium.
> Zorg ervoor dat het onderscheid tussen afzender en endorsement (= sticker) duidelijk is.

Advies nodig? Mail huisstijl@utrechtmarketing.nl.