Een veelvuldig en consequent toegepaste Utrecht-huisstijl zorgt voor herkenbaarheid én drukt uit waar Utrecht voor staat.

De Utrecht huisstijl wordt gebruikt als Utrecht logischerwijs de afzender is. Denk aan een stads brede campagne of evenement. Meestal gaat het hierbij om samenwerkingen, die de eigen organisatie overstijgen. Utrecht Marketing bewaakt de huisstijl en past deze toe.

Utrecht basis logo

De huisstijl van Utrecht refereert aan Sint-Maarten, beschermheilige van Utrecht stad en regio. Het stadswapen, een rood-wit schild, verwijst naar de rode kleur van de mantel en de witte kleur van de onderrok van Sint-Maarten, die tevoorschijn kwam toen hij de helft van zijn mantel had afgestaan aan een bedelaar. Een daad van barmhartigheid. Van delen en verbinden. Precies dat zie je terug in de huisstijl. De diagonale lijnen in de typografie en de vormentaal symboliseren de verbindende kracht van Utrecht.

Toestemming voor gebruik

Het Utrecht-merk/-logo en het U-beeldmerk zijn geregistreerd in het Europese merkenregister. Logo en beeldmerk (inclusief afgeleide merken en labels) zijn dus niet vrij te gebruiken. Vraag altijd toestemming voor gebruik aan via huisstijl@utrechtmarketing.nl.

Wil je meer weten over de Europese merkregistratie van het Utrecht? De gemeente Utrecht is verantwoordelijk voor de registratie van het Utrecht-logo en het U-beeldmerk. Neem contact op via huisstijl@utrechtmarketing.nl voor meer informatie of vragen.

Je kunt logo’s en andere huisstijlelementen downloaden.

Logo Utrecht Endorsement Typografie Kleurenpalet Vormentaal Illustraties Templates Utrecht, Heart of Health